reklama

Kto prináša riešenia pre Bratislavu?

Kandidát na primátora Milan Ftáčnik tvrdí, že prináša riešenia. Ako reálne riešenie dopravy v Bratislave vidí vybudovaním električkovej trate cez Starý most  do Petržalky. Aké riešenia ponúka?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)

1. Riešenie formou etapovitosti – teda najprv postaviť trať pre dočasnú električku, potom ju prebudovať na železničný rozchod a napojiť na pripravovaný tunel TEN-T pod Dunaj. Pôvodne, podobne ako poslanci za SDKU- DS, nehlasoval za tento komplikovaný a pre mesto drahší návrh, ktorý bol predložený primátorom Ďurkovským na rokovanie zastupiteľstva. Tento návrh by stál mesto, oproti variantu budovať priamo cieľový stav, asi 70 miliónov Eur.

2. Druhé riešenie je ešte prekvapivejšie - úplne rezignovať na stovky miliónov z európskych fondov a do Petržalky postaviť len električku. Náklady približne vo výške 300 miliónov Eur by však platilo mesto, keďže na električku sa fondy EU použiť nedajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedno horšie riešenie ako druhé.

Návrh druhého riešenia je navyše nebezpečný ešte z toho dôvodu, že nevybudovanie petržalskej mestskej železničnej trate môže ohroziť financovanie tunela TEN T17 – tieto projekty sú totiž vzájomne závislé. Samotne medzinárodné vlaky tunel nenaplnia. Efektívne je stavať ho s napojením Petržalky. Presadzovanie električky neznamená len „vyhodenie z okna“ stoviek miliónov z eurofondov určených na petržalskú trať, ale priame ohrozenie tunelu TEN T 17.

Ďalšou otázkou je, kde chce Ftáčnik zobrať peniaze na električku, keď Bratislava je zadlžená a pokladnica prázdna? Vyzerá to tak, že cez ďalšie zadlžovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo však neuvažuje o najlacnejšej a zároveň najlepšej možnosti – budovať priamo cieľový stav – železničnú trať pod povrchom v Petržalke najmä za peniaze EÚ? Prečo zrazu také razantné presadzovanie električky? Čo sa zmenilo?

Odpoveďou môže byť text, ktorý sa nedá nazvať ináč, ako pamflet proti Magde Vášáryovej, ktorý bol uverejnený v Petržalských novinách. Pod týmto textom je podpísaný súčasný riaditeľ Metra a.s. p. Kovalčík (politická strana OK) a brat Ftáčnikovho poradcu pre dopravu Peter Schlosser. Kandidátka Smeru obsahuje mnoho mien poslancov za OK . Napríklad aj pán Fábor – zatiaľ splnomocnenec primátora pre Nosný systém, ktorý je spoluzodpovedný za súčasný stav.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyzerá to, ako keby za pánom Ftáčnikom stáli tí istí ľudia, ktorí doteraz stáli za niektorými projektmi mesta. Kým trate pre mestský vlak sú v réžii železníc, stavbu električkovej trate a teda aj finančné toky by malo pod kontrolou mesto. Nikoho teda neprekvapí, že ak by sa v budúcnosti mesto pod vedením Ftáčnika rozhodlo rekonštruovať Starý most a stavať električku, zákazku dostane možno napr. firma Ingsteel, ktorá dnes stavia hokejový štadión a je prepojená s Váhostavom Juraja Širokého.

Aké sú iné riešenia?

Z fondov EU vieme postaviť pre Petržalku riešenie známe z Nemecka či Rakúska tzv. S – Bahn (čo je skratka z nemeckého Stadtschnellbahn – dá sa to preložiť a aj to vlastne znamená rýchla mestská železnica – čiže súčasne slúži pre mestskú aj prímestskú dopravu) Toto riešenia pozná Viedeň a Berlín, ale aj menšie mestá.Je súčasťou projektu Integrované dopravné systémy v Bratislavskom regióne a jeho realizáciu možno nazvať ako metropolitné riešenie dopravy v Bratislave. Na výstavbu tunela TEN T 17, napojenie letiska, či trať do Petržalky vieme čerpať zdroje z Operačného programu doprava prioritná os 4 – Integrované dopravné systémy - a to dlhodobo. Len na prvú etapu TEN T17 do roku 2013 máme vyše 400 miliónov Eur. Je potrebné ich začať čerpať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto má vo volebnom programe koaličná kandidátka na primatorku Bratislavy p. Magda Vášáryova, ako aj koaličná kandidátka na starostku Petržalky p. Plšeková.

Električková trať na povrchu, či zapustená vo vale spolu štvorprúdovou cestou pozdĺž by Petržalku rozsekla na dve polovice a vznikla by ďalšia prekážka pre obyvateľov, čo je neprijateľné riešenie. Naopak, podpovrchová trať mestských vlakov by umožnila na povrchu vybudovať park a ihriská. Úlohou budúceho primátora bude zabezpečiť, aby Vláda v požiadavkách na eurofondy v rozpočtovom období 2014-2020 zabezpečila toľko financií, aby sa dala v Petržalke viest trať pod povrchom nielen v prvej tretine ako predpokladá existujúci projekt, ale v celej trase.

Peter Guttman

Peter Guttman

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zaujímam sa o život okolo nás a rád sa podelím o svoje názory, či postrehy so svojimi čitateľmi.Som členomSDKÚ-DS. V súčasnosti som poslancom VÚC BSK za Petržalku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu